Behind the Brand – Historien bakom Palace Skateboards

Från skategrupp till att bli ett av världen största streetwear-märken. 

I Dopest ”Behind the Brand”-serien uppmärksammas olika varumärkens historia och bakgrund. Först ut var det italienska streetwear-märket Stone Island som senare följdes upp med historien bakom Virgil Ablohs OFF-WHITE. Den här beger vi oss till England och London för att ta reda på hur Palace Skateboards på mindre än tio år lyckats bli ett av världens största streetwear-märken.

Palace Skateboards släppte förra året en av de mest hypade kollektionerna: ett samarbete med Polo Ralph Lauren. Palace beskrev kollaborationen som ”en dröm som besannas”. Rykten säger att det hyllade märket Supreme ett flertal gånger försökt samarbeta med Ralph Lauren utan att lyckas. Att det Londonbaserade skatemärket Palace Skateboards lyckades, visar prov på deras storhet och den hype som idag finns kring varumärket.

Supreme och Palace Skateboards jämförs ofta, mestadels på grund av märkenas skatebakgrund men också med anledning av att de skapat flertalet kollektioner som pryds av mycket grafik. Båda varumärkena har gjort sig kända för att influeras av populärkultur, men Palace tenderar att ha ett mer påfallande brittiskt utryck.

Från skategrupp till att bli ett av världen största streetwear-märken 

Palace Skateboards grundades år 2009 och är fortfarande ett relativt ungt varumärke, men klassas redan som ett av världens största streetwear-märken. 2012 blev de utsedda till ”The European Skateboard Brand Of The Year”.

Palace Skateboards grundades av Lev Tanju som föddes i London och är son till en tidigare professionell turkisk fotbollsspelare och en brittisk mamma som ägde en restaurang i Clapham. Lev ingick i skategruppen ”Palace Wayward Boys Choir” tillsammans med sina vänner. När Lev bestämde sig för att skapa sitt egna varumärke var namnet ”Palace Skateboards” därför givet.

När namnet och lanseringsplanen väl var på plats, blev nästa steg att ta fram en logotyp. Lev hade som vision att skapa en logga med lika hög igenkänningsfaktor som adidas-, Apple-, och Nike-loggan. Till sin hjälp hade han den Londonbaserade illustratörer Fergus Parcell (”Fergadelic”) som tidigare gjort jobb för Stüssy.

En världsberömd logga vars inspiration hämtats från Sverige 

Fergadelic presenterade en logga som hämtat inspiration från den svenska konstnären Oscar ReutersvärdsDen omöjliga triangeln”-teckningar. Loggan fick namnet Tri-Ferg, vilket inte är helt ologiskt med tanke på att det var en triangel som skapades av Fergadelic. Palace-loggan pryds av texten ”Palace” på varje sida av triangeln.

Loggan har alltid varit viktig för Lev. I intervjuer har han berättat att han från dag ett varit tydlig med att han velat att fabrikerna ska trycka Palace-loggan så stort som möjligt på baksidan av plaggen. Loggan skulle alltid vara supersized och så ser det ut än idag.

Succé trots avsaknad av marknadsavdelning, designers och copywriters  

En stor del av Palace framgång beror på att de genuint fokuserar på sin kärna: skatekulturen. Ett av Levs mål med Palace Skateboards var att tjäna tillräckligt mycket pengar för att kunna betala sina vänner så att de skulle kunna skatea hur mycket de ville, utan att behöva jobba eller tänka på sin ekonomiska situation. Det är något som Lev håller hårt på än idag, att kunna stötta sitt skate team vilket består utav en mix av professionella skateboard-åkare, amatörer och nära vänner. Bland namnen finns ikoner som Chewy Cannon, Benny Fairfax, Lucien Clarke och Blondey McCoy.

Många idéer kommer från Lev eller vännen Nugget (Gabriel Pluckrose) men de tar även hjälp av sina skatekompisar. Lev har beskrivit det som ett kollektiv snarare än ett modehus. De hämtar inspiration från andra plagg de själva skulle vilja bära och har det som utgångspunkt när de arbetar fram sina kollektioner. Palace har inga ”riktiga” designer som exempelvis mönsterdesigners, utan tar hjälp av olika fabriker för att framställa plaggen de vill ha. Det är en bakomligande faktor till att Palace designprocess ibland kan ta extra lång tid.

Vidare har de inte heller någon marknadsavdelning utan Palace produceras och distribueras av samma personer som vill bära plaggen. Det är Lev själv som skriver de omtalade och humoristiska produkttexterna på hemsidan, som sällan beskriver detaljer om själva plagget utan oftast handlar om något helt annat. Det är heller inte ovanligt att Palace blandar in humor i skapandet av sina klädesplagg. De har bland annat omvandlat ”Palace” till ”Palacetamol”, ”Palasonic” och ”Palazzo”.

Den legendariska London-baserade skatebutiken Slam City Skate har spelat en stor roll i Palace framgång. I över 25 år har Slam City Skate varit den ledande butiken och en av de mest inflytelserika inom skate i London och UK. Butiken, som grundades av ett gäng London skaters, stöttade självklart Palace Skateboards. Det var den bästa tänkbara uppbackning Palace kunde få. Slam City-delägaren Gareth Skewis besitter även en del av ägarskapet i Palace Skateboards tillsammans med Lev Tanju. Mixen av Lev Tanjus kreativitet och Skewis kunskap inom skatedistribution har bidragit enormt till Palace framgång.

Andra aspekter som spelat roll i Palace Skateboards framgångssaga är den estetik som ofta används och gör att de sticker ut i sin kommunikation. Ofta undviker de HD-upplösning i sina produktioner och försöker istället efterlikna något som är hämtat från 90-talet och som kan ha filmats av en amatör.

Under de första åren dök kläder från Palace upp lite här och var, tillgängligt i en handfull skatebutiker runtom i London. Ikoniska plagg som Palace Versace och Chanel flips sålde slut på nolltid. Inom ett år började hypen ta fart. Allt fler butiker i UK ville ta in varumärket och allt fler konsumenter ville äga plagg från Palace. Så småningom öppnades en webbshop för speciella releaser. Dessutom använde de sig utav pop-up butiker vilka marknadsfördes med den typ av humor som idag är signifikativt för Palace. Med en lättsam ton delades flyers ut som utlovade ”fully untrained staff” och ”posh new high-end shit”.

När Supreme öppnade sin första butik i Europa valde de att göra det i London. Redan på den tiden var det vanligt att människor jämförde Supreme och Palace Skateboards. Många ansåg att Palace försökte efterlikna Supremes försäljningsmodell. Det gick även rykten om att teamet bakom Supreme hade varit med och grundat Palace. Mycket på grund av att de använde sig av Palace åkare samt hade stort fokus på den brittiska skatekulturen. När Supreme-butiken väl öppnade år 2011 hade de enbart två varumärken tillgängliga för försäljning: Supreme och Palace.

När Palace öppnade sin första butik någonsin år 2015 valde de att göra det bara ett stenkast från Supreme-butiken, i hjärtat av Soho i London. Idag finns butiker i London, New York och Tokyo.

Samarbeten med Umbro, Reebok Classics och adidas Originals 

Utöver det ovannämnda samarbetet med Polo Ralph Lauren har Palace haft en handfull samarbeten med varumärken som Umbro, Reebok Classics, Bronze 56k, Ciroc och adidas Originals. Samarbetet mellan Palace Skateboards och Umbro inledes 2012 och var ett av Palace första samarbeten. Kapselkollektionen som då släpptes bestod av fotbollsinspirerade plagg. Inspirationen hämtades från det engelska matchstället från VM 1990, samt träningskläder. Kollektionen sålde slut direkt.

Ett år senare, år 2013, annonserades ett samarbete med Reebok Classics. Även denna gång låg fokus på England och sport då Palace bland annat släppte re-makes på klassiska Reebok-sneakers. Genom åren har Palace Skateboards och Reebok haft ett antal återkommande samarbeten. Bland annat ett där Palace-fanatikern Jonah Hill promotade samarbetet i en underhållande kampanjteaser.

Palace största och ofta återkommande samarbetet med adidas är dock det mest omfattande. Samarbete påbörjades i början av 2014 när adidas Skateboarding designade en Palace-skateboardbräda och t-shirt för Palace-åkaren Benny Fairfax. Det följdes upp med en större kollektion i september samma år. Kollektionen byggde på adidas fotbollsarv och pushades genom en video med Palace grundaren Lev Tanju, Benny Fairfax, Blondey McCoy och Fergus ‘Fergadelic’ Purcell.

Palace har under åren även bjudit på oväntade samarbeten med Storbritanniens nationalmuseum Tate Modern och Sean ”P Diddy” Combs berömda vodka-etikett CIROC.

Palace Skateboards finns att köpa på palaceskateboards.com, brädorna finns att köpa hos svenska återförsäljare som Junkyard och Hollywood.

Missa inte att läsa om övriga ”Behind the Brand”-serier; historien bakom italienska streetwear-märket Stone Island samt historien bakom Virgil Ablohs OFF-WHITE.

Via:
Highsnobiety
I-D
The Idle Man
Palace Skateboards